2-jarig Nederlands jongetje sterft in te hete slaapkamer – moeder gearresteerd

Een tweejarig kind stierf vorige week omdat hij in een te warme slaapkamer sliep. Uit een eerste onderzoek blijkt dat de jongen uitgedroogd was.

De 22-jarige moeder was met haar twee kinderen thuis in haar appartement in Mechelen. Het jongste kind sliep, de moeder was elders in het appartement met het andere kind. Op een gegeven moment vond ze dat het erg stil was in de slaapkamer van de peuter. Toen ze ging kijken, zag ze dat het jongetje bewusteloos was, meldt Het Nieuwsblad. Ambulancepersoneel probeerden hem te reanimeren, maar deze hulp kwam te laat.

De moeder is gearresteerd en gaat er op dinsdag achterkomen of ze nog langer gaat vastzitten. Het oudste kind wordt nu door zijn vader verzorgd.

Kinderen onder de drie jaar zijn gevoeliger voor warmte dan volwassenen, benadrukt het agentschap voor zorg en gezondheid. “Dit komt omdat hun systeem voor het reguleren van hun eigen lichaamstemperatuur nog onvolwassen is. Als ze hun warmte niet meer aan de omgeving kunnen afgeven, zal de temperatuur blijven stijgen en bestaat het risico op oververhitting of uitdroging”.